Fordem Focusem w XXI wiek

Fordem Focusem w XXI wiek

Kiedy w 1896 roku Henryk Ford konstruował swój pierwszy prototyp automobilu, zapewne nie śmiał nawet marzyc o wielkim koncernie motoryzacyjnym, który ponad 100 lat później będzie piątym, co do wielkości, producentem samochodów na świecie. Początki działalności koncernu Forda datuje się na początek 1903 roku, to właśnie wtedy skonstruowano w Detroit pierwsze oficjalne modele pojazdów tej marki. Początki działalności wcale do łatwych nie należały. Początek XX wieku, to okres bardzo gorączkowego rozwoju motoryzacji. Samochody jednak były drogie, mało kogo było na nie stać, a konkurencja dość spora. Pan Ford był jednak zwolennikiem większej dostępności automobilów. Zależało mu, aby produkować dużo i tanio. To właśnie on, jako pierwszy, wprowadził w swoich fabrykach ruchoma taśmę montażową i kilkuzmianowy system pracy. Pozwoliło to produkować I to dzięki temu udało mu się zdeklasować konkurencję, zredukować cenę i wprowadzić swojego Forda T na drogi w całych Stanach Zjednoczonych.

Fordem Focusem w XXI wiek

Ford Focus – motoryzacyjna gwiazda

U zarania XXI wieku z taśm montażowych Forda w dalszym ciągu zjeżdżają ponadczasowe modele samochodów, które na trwałe wpisują się w historie światowej motoryzacji. Przyjrzyjmy się więc modelowi, który w ciągu ostatnich dwudziestu lat, podbił serca wielu europejskich kierowców – oto Ford Focus.

Pierwsza generacja Forda Focusa

Auto o kryptonimie CW170 zaczęto projektować u schyłku ubiegłego wieku. Prace nad nowym modelem trwały kilka lat, pierwsze szpiegowskie doniesienia pochodzą z roku 1995. nowy, kompaktowy model Forda zadebiutował w Genewie w 1998 roku. Kompaktowy, dobrze wyglądający i podbijający serca nowego, milenijnego pokolenia – taki właśnie miał być Ford Focus. I od razu można było zauważyć, że jest to pojazd szczególny. Serca krytyków podbił wielopunktowym, niezależnym, tylnym zawieszeniem z płaskim wahaczem natomiast użytkownicy docenili przełomową, jak na owe czasy, linię nadwozia – tzw. New Edge Design. Ford jednak na tym nie poprzestał, w 1999 roku rozpieścił swoich fanów dwiema kolejnymi wersjami Focusa – sedan oraz kombi. Wysiłki inżynierów z Ford Motor Company zostały bardzo szybko docenione, w niecały rok po premierze Focus został Europejskim Samochodem Roku zwyciężając w plebiscycie zdecydowaną większością głosów.

Zmiany na lepsze

Oczywiście nie oznacza to wcale, że ten motoryzacyjny gigant spoczął na laurach. Ford Focus pierwszej generacji zmieniał się tak, aby móc nadążyć i sprostać rosnącym wymaganiom rynku. Już w 2001 roku nasz bohater przeszedł pierwszy poważny lifting. Modernizacji uległy przednie reflektory,tylne lampy, zderzaki, a nawet wnętrze pojazdu. Wzbogacono listę wyposażenia dodatkowego m.in. o nawigację satelitarną i zmieniarkę płyt CD. Chwilę później na drogi wyjechała wersja usportowiona z obniżonym zawieszeniem Forda Focusa – ST170. Ta generacja pojazdu zastąpiona została w 2004 roku swoim młodszym bratem – Fordem Focusem II. Dziś, podziwiać możemy sylwetkę czwartej już generacji tego samochodu. Czy jednak Focus sprostał dwóm swoim największym wrogom – upływającemu czasowi i coraz bardziej wymagającej klienteli?

Z czwartą generacją ku przyszłości

Obecną, czwartą już generację Forda Focusa przedstawiono światu w pierwszej połowie 2018 roku. Już na pierwszy rzut oka widać, że jest to wersja znacznie różniąca się od poprzedników. Na jej nowoczesny design składają się między innymi: rozłożysty, duży grill, poziome tylne lampy i łagodnie zarysowane reflektory. Te elementy, to także cecha charakterystyczna nowego nurtu stylistycznego całej marki. Zaskoczyły także zmienione proporcje sylwetki i brak trzeciego okienka. Również deska rozdzielcza zyskała nowy look – teraz jej centralnym punktem jest sporych rozmiarów ekran dotykowy. Całe wnętrze jest przestronne i komfortowe. Doskonale dobrane materiały idealnie do siebie pasują i tworzą harmonijną całość.

Era cyfrowa

W XXI wieku trudno bazować na rozwiązaniach analogowych. Dlatego twórcy nowego Forda Focusa nie szczędzą nam cyfrowych rozwiązań. Focus IV generacji z łatwością może nam posłużyć jako mobilny hotspot. A podłączyć możemy do niego aż 10 różnych urządzeń! A jeśli tylko zainstalujemy specjalną aplikację w naszym smartfonie – FordPass Connect – to zyskamy możliwość sprawdzenia, gdzie zostawiliśmy samochód, otworzyć lub zamknąć drzwi pojazdu a nawet sprawdzić jaki jest jego stan. Wszystko to, oczywiście, zrobimy zdalnie. Na pochwałę zasługuje również fakt umieszczenia na jego pokładzie nowoczesnej, indukcyjnej ładowarki do smartfonów.

Systemy w służbie bezpieczeństwa

Ford Focus czwartej generacji to idealny pojazd rodzinny. Inżynierowie współpracują z amerykańskim koncernem przy jego projekcie, zadbali o to, żeby samochód ten był bezpieczny zarówno dla kierowcy, jak i jego pasażerów – tych dorosłych i tych nieco mniejszych. Liczba technicznych rozwiązań, które dbają o bezpieczeństwo podróży jest naprawdę imponująca. Znajdziemy tutaj systemy korzystające z takiej pomocy, jak: dwie kamery, trzy radary oraz dwanaście czujników ultradźwiękowych. Wszystko to ma za zadanie monitorować i skanować obszar wokół Forda oraz kontrolować, co dzieje się na drodze przed nim.

Fordem Focusem w XXI wiek

Przyjrzyjmy się więc nieco dokładniej zainstalowanym w Focusie systemom bezpieczeństwa:

  • system Cross Trafiic Alert przeskanuje dla nas obie strony pojazdu podczas wykonywania manewrów parkowania,
  • Drive Alert nie dopuści do naszego zaśnięcia za kierownicą – na bieżąco monitoruje zachowanie kierowcy i czas reakcji, po to, aby móc poinformować go o konieczności zrobienia przerwy,
  • z kolei Pre-Collision Assis zapewni bezpieczeństwo pieszym – posiada on bowiem funkcję ich wykrywania,
  • nie możemy również zapominać o funkcji sygnalizacji niezamierzonej zmiany pasa ruchu oraz systemu, który wspomaga manewr omijania przeszkody – ustrzegą nas one przed wieloma niebezpiecznymi sytuacjami na drogach.

Rozrywka na pokładzie

Nasi pasażerowie, w tym ci najmłodsi, na pewno nie będą się nudzić podczas jazdy. Zainstalowany w pojeździe system łączności i rozrywki SYNC3 wraz z ośmio-calowym ekranem zapewni zajęcie nawet największej marudzie. System audio B&O Play zapewni rozrywkę na wysokim poziomie – zwłaszcza w połączeniu z głośnikami o mocy 675W. Całość może być obsługiwana za pomocą prostych poleceń głosowych. System jest intuicyjny i banalnie prosty w obsłudze. SYNC 3 umożliwia także połączenie z samochodem naszego tabletu lub smartfona (jeśli tylko wyposażone są w system iOS lub Android), pozwalając na dostęp do niektórych aplikacji. Dzięki temu oglądanie filmów, sprawdzenie wiadomości, odtwarzanie muzyki lub granie jest jeszcze łatwiejsze. Miłym akcentem jest również możliwość dyktowania nowych wiadomości głosowych i odtwarzania tych otrzymanych.

Trudny wybór

Ford Focus rozpieszcza nas również dostępnymi opcjami Do wyboru mamy aż osiem różnych silników. Grymasić możemy więc pomiędzy wielokrotnie nagradzanym 3-cylindrowym EcoBoostem o pojemności jednego litra (w wersjach o mocy: 85, 100 oraz 125 km) lub EcoBoost 1,5 l. (o mocach 95 lub 120). w ofercie Forda znajdują się także silniki diesel EcoBlue o pojemność 1,5 litra i mocach 95 lub 120 km oraz EcoBlue 2,0 o mocy 150 km.

Również ilość dostępnych wersji robi wrażenie. Mamy więc wybór pomiędzy Fordem Focusem Trend, Trend Edition, sportową sylwetką ST-Line, Titanium, Active, Vignale, ST2 oraz ST3. A jeśli uda nam się nie dostać zawrotu głowy i wybrać model idealny, to pozostaje już tylko podjąć decyzję o rodzaju nadwozia – tutaj mamy już nieco łatwiej: pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi.

Millenialsi i Focus

Czwarta generacja Forda Focusa nie miała łatwego startu. Powstawała w cieniu wielkiego poprzednia, Forda Focusa I. Dodatkowo, jej premiera trafiła na lata cyfrowej manii. Kierowcy na całym świecie liczą na łatwe i intuicyjne rozwiązania, maksymalizację bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Równocześnie mają nadzieję na nowoczesny, designerski wygląd pojazdu oraz jego bezawaryjność. Czy najnowszy Ford Focus sprostał wygórowanym wymaganiom pokolenia XXI wieku? O tym, niech zdecydują liczby – blisko 200 tysięcy sprzedanych na rynku europejskim w 2018 roku egzemplarzy mówi chyba samo za siebie. Ford Focus cieszy się niesłabnącą popularnością i zostawia daleko w tyle swoją konkurencję.

Author: Tomek

Dodaj komentarz