Przewóz małych dzieci w samochodzie

Fotelik ISOFIXPrzeglądając stare zdjęcia przed kilkunastu lat, wielu rodziców łapie się za głowę: fotografie dzieci jadących w samochodzie bez zapiętych pasów, bez fotelika i jakiejkolwiek ochrony w razie wypadku komunikacyjnego lub nagłego zahamowania budzą co najmniej strach i trwogę. Jakim cudem udało im sie uniknąć nieszczęścia, to wie chyba tylko sam Stwórca. Mija kilkadziesiąt lat. Nowoczesny rozwój technologii produkcji samochodów oraz nieustannego udoskonalania technik ochrony pasażerów sprawił, iż nawet najmniejsi mogą się czuć w pełni bezpieczni podczas jazdy autem. Przykładem takich rozwiązań jest isofix – innowacyjny sposób mocowania fotelików dziecięcych w samochodach osobowych.

Jak działa isofix?

Isofix to skrót od International Organisation for Standardisation – ISO Fixture, który składa się z dwóch uchwytów znajdujących się między fotelem a oparciem, mocowanych bezpośrednio do konstrukcji pojazdu. Rozwiązanie bezpieczeństwa isofix zostało wynalezione w Stanach Zjednoczonych w 1991 roku i zaledwie 8 lat później stało się światowym standardem w wyposażaniu aut.  Na terenie krajów UE przepis zobowiązujący producentów aut do obligatoryjnego umieszczenia systemu isofix w nowych samochodach w praktyce wszedł dopiero od 2006 roku. Więcej na temat poczytasz tutaj: http://www.volkswagen.pl/pl/volkswagen/innowacje-i-technika/leksykon/isofix-system.html

System LATCH - rysunek poglądowy. [1] paski LATCH, [2] górny pasek mocujący, [3] zaczep mocujący, [4],[5] - alternatywne punkty mocowania (kotwiczenia) górnego paska w samochodzie. Źródło: Fotelik.info

System LATCH – rysunek poglądowy. [1] paski LATCH, [2] górny pasek mocujący, [3] zaczep mocujący, [4],[5] – alternatywne punkty mocowania (kotwiczenia) górnego paska w samochodzie.
Źródło: Fotelik.info

Montowanie fotelika

W przeciwieństwie do tradycyjnych fotelików, nie używa się tutaj w ogóle pasów bezpieczeństwa. Bezpośrednie połączenie z osią auta sprawia, iż fotelik jest o wiele sztywniejszy i lepiej zabezpieczony. Nie ma możliwości, aby źle zamontować taki fotelik, ponieważ jest on oparty na błyskawicznych zatrzaskach. Najnowsze auta pozwalają na elektroniczną kontrole podłączenia fotelika oraz na automatyczną dezaktywację przedniej poduszki powietrznej, jeśli dziecko ma jechać obok kierowcy.

Źródło: fotelik.info

Źródło: fotelik.info

Pamiętajcie, że nasze przepisy zobowiązują rodziców do tego, aby przewozili w fotelikach wszystkie dzieci, które mają poniżej 150cm wzrostu, bez względu na wiek. Z kolei najbezpieczniejszym miejscem jest środek tylnego siedzenia oraz fotelik zamontowany w systemie isofix. Jeśli macie jakieś wątpliwości, to warto zajrzeć na stronę NHTSA i poczytać o testach bezpieczeństwa.

O tym, w jak łatwy sposób się to odbywa, świadczy chociażby poniższy filmik:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.