Polacy kochają telewizję. Jest dla nich źródłem informacji i rozrywki, ale też… czują się dzięki niej mniej samotni. Pandemia tylko nieznacznie zmieniła nasze przyzwyczajenia dotyczące oglądania telewizji. Przy zakupie nowego telewizora kierujemy się przede wszystkim jego ceną, jakością obrazu i dźwięku oraz wielkością ekranu – wynika z badania przeprowadzonego dla TP Vision, właściciela marki Philips TV & Sound przez PanelWizard Direct.
Po co nam telewizor
97% polskich gospodarstw domowych ma telewizor, a ponad połowa z nich – dwa lub więcej. Za pośrednictwem telewizora korzystamy z różnego rodzaju rozrywki – przede wszystkim oglądamy tradycyjną telewizję oraz serwisy streamingowe i VoD (78,3% respondentów) oraz czerpiemy wiedzę o świecie (75,9%). Pomimo ciągłego rozwoju Internetu i mediów społecznościowych, dla ponad 40 proc. Polaków telewizja jest wciąż głównym źródłem informacji. Ponad 40 proc. rodziców posiadających dzieci do 13-go roku życia używa telewizora, aby zapewnić rozrywkę lub zająć czas swoim pociechom. Jednocześnie ponad 20 proc. respondentów przyznaje, że dzięki oglądaniu telewizji czuje się mniej samotna. Telewizory są dziś też wykorzystywane jako sprzęty audio – do słuchania muzyki (ponad 8%).
– Współczesny telewizor to domowe centrum rozrywki. Dzięki połączeniu z Internetem, szerokiej gamie aplikacji i dostępności wielu serwisów streamingowych, daje wiele możliwości. Filmy, seriale, programy informacyjne i rozrywkowe, sport, programy dla dzieci – wszystko to jest dziś łatwo dostępne, a nowoczesne technologie stosowane we współczesnych telewizorach – takie jak system podświetlenia Ambilight, samouczące się systemy czy sztuczna inteligencja wykorzystywana do optymalizacji jakości obrazu w telewizorach marki Philips, gwarantują wyjątkowe doznania. Podczas oglądania filmu, serialu czy wydarzeń sportowych, a także dla użytkowników wykorzystujących telewizor do słuchania muzyki ważna jest też jakość dźwięku. W naszych telewizorach kładziemy na to szczególny nacisk – zarówno w segmencie soundbarów, jak i w głośnikach wbudowanych w telewizor, rozwijanych wspólnie z Bowers & Wilkins, firmą doskonale zananą melomanom – komentuje Marcin Habzda, dyrektor generalny TP Vision w Polsce.
Telewizja vs. pandemia
Dla połowy Polaków czas spędzony na oglądaniu telewizji w trakcie lockdownów w porównaniu do czasu sprzed pandemii nie uległ zasadniczym zmianom. Z drugiej strony – 40 proc. respondentów twierdzi, że na oglądaniu telewizji spędziła więcej czasu, a 9 proc. – że mniej.
W trakcie pandemii najchętniej korzystaliśmy z platform streamingowych (41,3% respondentów), a w dalszej kolejności wykorzystywaliśmy telewizory do grania (17,7%), słuchania muzyki i radia (17,4%) czy oglądania filmów na VoD (17,3%).
Podczas pandemii jedna trzecia polskich telewidzów kupiła nowy telewizor. Najczęściej wymieniane powody takiej decyzji to awaria starego urządzenia oraz chęć posiadania nowszego i lepszego modelu.
Czym się kierujemy przy zakupie – kwestie eko coraz istotniejsze
Cena, rozmiar i wysoka rozdzielczość ekranu, jakość dźwięku oraz możliwości techniczne – to najważniejsze cechy telewizorów, na które zwracają uwagę Polacy, wybierając nowe urządzenie, na te elementy wskazało ponad 90 proc. respondentów. Przed podjęciem decyzji o zakupie nowego telewizora informacji najczęściej szukamy w porównywarkach internetowych (55,2% wskazań), czytając opinie użytkowników (53,4%), pytamy o radę sprzedawców w sklepach i salonach (43,5%), zasięgamy opinii znajomych i rodziny (38,7%). Coraz ważniejsze są też kwestie związane ze środowiskiem naturalnym – chętniej wybieramy telewizory zużywające mniej energii, z wyższą, „zieloną” etykietą energetyczną. Połowa respondentów jest skłonna zapłacić więcej za telewizor, który jest bardziej przyjazny dla środowiska. Dla 70 proc. ważne jest, aby do produkcji telewizora wykorzystane zostały materiały z recyklingu.