Pułapki dobrego smaku i nasz żołądek

Lubię sobie pojeść. Wiecie, co jeszcze? Choć nie należę w sumie do grubasów, to uważam, że jedzenie jest jedną z większych przyjemności w naszym życiu! Ale od pewnego czasu uważam, że w pewnym wieku warto już zadbać i o żołądek, i wątrobę…

Wątroba to nasz przyjaciel!

Wątroba bywa przede wszystkim przedmiotem niewybrednych żartów. Mówi się – zwykle podczas imprez – że trzeba ją dokarmić lub „zmusić do pracy”. Tymczasem ona i tak pracuje dzień w dzień, przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, na pełnych obrotach! Przede wszystkim oczyszcza nasze ciało z toksyn i odpowiada za termoregulację, dodatkowo zaś magazynuje różne niezbędne nam składniki: białka, tłuszcze, witaminy czy żelazo. Ma niesamowicie skomplikowaną budowę, co pozwala jej wykonać kilkaset różnych zadań, z których wiele ma istotne znaczenie dla życia! Jest przy tym narządem niezwykle podatnym na autoregenerację. Ale wszystko ma swoje granice. Jeśli szkodzisz jej – przyjmujesz niepotrzebnie leki, sztuczne hormony i dużo chemii, jesz mnóstwo żywności przetworzonej, konserwantów i metali ciężkich – każesz jej pracować ponad miarę. Podobnie z za duża ilością nabiału czy tłuszczy, szczególnie rafinowanych. Jednym z największych wrogów wątroby są też potrawy mocno wysmażone.

Realistic illustration of comparsion of healthy and sick (cirrhosis) human livers

Zdrowa i chora wątroba- znajdź trzy różnice!

Źródło: www.alfabetzdrowia.com.pl

Kiedy boli żołądek?

Żołądek rzecz jasna odpowiada przede wszystkim za trawienie, zatem większość problemów z nim można śmiało składać na karb niestrawności. Jednak równie groźne i bolesne w skutkach może być jego przepełnienie. Warto dodać tu jako ciekawostkę fakt, że często nadmiar spożytego pokarmu i wynikające z niego przepełnianie żołądka silnie spowalnia pracę wątroby i sprawia, że pracuje ona niewydolnie. Dlatego odpowiednia dieta na żołądek musi być naturalną koleją rzeczy prowadzona tak, by wspomagać i wątrobę – i na odwrót, zdrowy żołądek to często zdrowa wątroba.

Dobra dieta na żołądek

dieta na żołądek

Źródło: www.komixxy.com

Dobra dieta na żołądek, czyli jaka? Wielu z nas zadaje sobie to pytanie. Tu jednak nie ma większych niespodzianek – problemy sprawia zarówno zły dobór składników, jak też ich nadmiar. Oczywiście jedzenie nadmiernych ilości produktów tłustych, słodkich, wysoko przetworzonych, czy zawierających konserwanty i sztuczne barwniki również źle wpływa na żołądek. Rozsądne wydaje się ograniczenie smażeniny, słodyczy i wszelkich chińskich zupek – najlepiej na rzecz diety bogatej w warzywa i owoce. Sprzyjają nam też rzeczy surowe i… gotowane. W ochronie żołądka pomogą również pewne zioła: mięta, imbir, majeranek lub koper. Podrażniony żołądek świetnie też koi zwykłe… siemię lniane. Więcej szczegółowych porad znajdziecie m. in. tutaj.

Jak pić ze zdrowym rozsądkiem?

Nie tylko dieta pomaga nam zachować zdrowy żołądek i wątrobę. Ważny jest też sam tryb życia – brak stresów i nerwów – no dobrze, przynajmniej ograniczenie – … nałogów. Ile więc można na przykład bezkarnie wypić? Uszkodzenie wątroby to zwykle jej otłuszczenie, hepatopatia alkoholowa i marskość. Intensywne picie przez kilka dni z rzędu często prowadzi do stłuszczenia wątroby – taki jednak stan może ulec odwróceniu po zaprzestaniu picia. Co ważniejsze – warto poić nie tyle bardzo rzadko ile mniej – mniejsze ilości. Jeden kieliszek wina czy nawet dwa – trzy piwa dwa razy w tygodniu to nie problem, wódka co dwa dni czy codziennie trzy-cztery kieliszki lub pia to już jednak zagrożenie.

 

 

Dodaj komentarz