Osoby w wieku 60+ stają się coraz liczniejszą grupą w naszym kraju. Szacuje się, że do 2050 r. w Polsce może być nawet aż blisko 14 mln ludzi w tym wieku, co oznacza, że ponad 40% naszego społeczeństwa będzie zaliczać się do seniorów. Nadchodzi „srebrne tsunami”. Starsze pokolenie to coraz bardziej istotna grupa konsumentów. Musi z nią liczyć się również sektor bankowy, dostosowując swoje oferty do jej potrzeb. Natomiast część pokolenia silversów, która do tej pory nie korzystała z usług bankowych (również tych online) lub robiła to w bardzo ograniczonym stopniu, powinna rozważyć zwiększenie ich udziału w codziennym życiu.
Dlaczego? Pandemia przyśpieszyła proces cyfryzacji naszego społeczeństwa i pokazała również pokoleniu naszych rodziców i dziadków, że bankowość internetowa niesie wiele pozytywnych aspektów. Na koniec III kw. 2021 r. z BLIKA aktywnie i regularnie korzystało 8,6 mln użytkowników, czyli o 43% więcej niż rok wcześniej[1]! Z drugiej strony, bankowość elektroniczna to również pewne niebezpieczeństwa związane z wyłudzeniem danych, służących oszustom do zaciągnięcia kredytów lub ryzyko utraty środków z rachunku. Według danych Związku Banków Polskich, w III kw. zeszłego roku dokonano ponad 2,3 tys. prób wyłudzeń kredytów na kwotę przeszło 85 mln zł. Seniorze, w tym poradniku eksperci Związku Firm Pośrednictwa Finansowego podpowiedzą Ci, jak wybrać odpowiednie konto w banku, oraz na jakie korzyści związane z korzystaniem z bankowości internetowej banku możesz liczyć.
Emerytura tylko na rachunek w banku?
Według danych GUS-u w 2020 r. emeryturę w Polsce pobierało aż 7 mln 89 tys. osób, co stanowiło prawie 1/5 (18,5%) społeczeństwa[4]. To znaczna grupa, która z roku na rok będzie systematycznie rosnąć, ponieważ jak pokazują badania, nasze społeczeństwo szybko się starzeje. Co więcej, znaczna część, bo blisko 75% z pobierających świadczenia, tj. emeryturę czy rentę, korzysta przy tym z rachunku bankowego. „Klienci” ZUS-u doceniają taką formę otrzymywania pieniędzy za wygodę, bezpieczeństwo i oszczędność czasu. Jednak 1/4 starszego pokolenia wciąż co miesiąc czeka, aż listonosz przyniesie pieniądze. Jednym z powodów takiej sytuacji są obawy przed nową technologią.
– Część starszego pokolenia mimo postępującego poziomu cyfryzacji, może nadal nieufnie spoglądać w stronę nowoczesnych technologii, bankowości internetowej czy płatności bezgotówkowych. Seniorzy obawiają się m.in. tego, że nie poradzą sobie z obsługą aplikacji bankowych, czy nie będą w stanie samodzielnie wypłacić pieniędzy z bankomatu. Warto jednak poprosić najbliższych lub skorzystać z fachowej pomocy, np. w postaci eksperta finansowego i wejść w nieznany dotąd „świat”. Bankowość ta tradycyjna, jak i online może być naprawdę prosta oraz intuicyjna, i co najważniejsze – ułatwić seniorowi życie – mówi Leszek Zięba, ekspert ZFPF, mFinanse.
Już niebawem posiadanie rachunku przez seniora będzie must have. Od jakiegoś czasu dobiegają nas głosy o możliwym wprowadzeniu przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej obowiązku wypłacania świadczeń długoterminowych, czyli m.in. emerytur i rent, tylko na konto w banku. Czy tak będzie w rzeczywistości? Przyszłość pokaże, jednak jest to bardzo możliwy scenariusz, biorąc pod uwagę szybkość zachodzących zmian w naszym społeczeństwie w obszarze cyfryzacji. Wskaźnik wpływu cyfrowego dla osób 65-70 lat w 2021 r. wyniósł 44% (2 lata wcześniej było to 6 p.p. mniej), co oznacza, że już przeszło 4 na 10 osób z tej grupy wiekowej w poprzednim roku w trakcie zakupów korzystała w z urządzeń elektronicznych, np. smartfonów.
Korzyści z „bankowania”
Korzyści z posiadania własnego konta w banku? Jest ich cała lista. Przede wszystkim, nie trzeba czekać na listonosza, który przyniesie emeryturę czy rentę, bo świadczenia pojawią się na rachunku zawsze tego samego, określonego dnia, nie ma więc żadnych opóźnień w wypłatach. Poza tym, senior może korzystać z tych wszystkich „udogodnień”, co każdy posiadacz konta. – Korzyści jest najwięcej, kiedy senior zdecyduje się na korzystanie z bankowości internetowej. Dostęp do bankowości elektronicznej to wygoda (szczególnie, gdy mówimy o dedykowanych aplikacjach na nasze smartfony) – sprawdzenie stanu konta, wykonanie przelewu, czy założenie lokaty terminowej to operacje, które można zlecić o dowolnej porze, bez wychodzenia z domu. Konto internetowe pozwala również wygodnie kontrolować budżet domowy, a możliwość ustawienia cyklicznych zleceń to gwarancja, że nie zapomnimy o zapłacie ważnego rachunku – wylicza Paweł Rudzik, ekspert ZFPF, Gold Finance.
Mówiąc o zaletach bankowości elektronicznej nie sposób również pominąć aspektu bezpieczeństwa, na co zwraca uwagę Leszek Zięba, ekspert ZFPF, mFinanse: – W naszym społeczeństwie nadal funkcjonuje grupa konsumentów, reprezentowana przede wszystkim przez seniorów, która nie ufa bankom. Jednak trzymanie pieniędzy w przysłowiowej „skarpecie” nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? Bo to niebezpieczna opcja – w razie ewentualnego włamania (a pamiętajmy, że osoby starsze często są ofiarami takich przestępstw), można stracić wszystkie oszczędności. Po drugie, karta wydawana do rachunku bankowego sprawia, że nie trzeba nosić ze sobą gotówki, co stanowi nie tylko wygodę, ale również jest bezpieczniejszym rozwiązaniem. Zgubioną lub skradzioną kartę można szybko zablokować i zabezpieczyć się przed stratą środków.