Silnik benzynowy często przegrywa w rankingach z klasycznym silnikiem diesla. Dlaczego? Otóż w naszym kraju nadal pokutuje przekonanie, jakoby samochód napędzany olejem napędowym ma lepsze osiągi, był bardziej ekonomiczny, a sam silnik miał dłuższą wytrzymałość. Jednak wielu Polaków nie ma świadomości, że zasada działania obu silników jest bardzo podobna, różniąc się metodą zapalenia paliwa. Tymczasem okazuje się, że nowoczesne silniki wysokoprężne znacznie prześcigają te napędzane dieslem.
Czym się różni silnik benzynowy od silnika wysokoprężnego?
Pod nazwą silnika benzynowego kryje się tak naprawdę silnik niskozapłonowy. Jego działanie jest bardzo proste: pochodząca ze świecy zapłonowej iskra jest przekazywana przez kable wysokiego napięcia do cylindra. To tam, w wyniku spalania rośnie wysokie ciśnienie, powodując odsunięcie tłoka od zaworów. Nieustanne odsuwanie i przysuwanie się do siebie wyzwala energię, która napędza samochód. W przypadku silników wysokoprężnych zapłon następuje samoczynnie, nie wymagając do tego iskry. Do cylindra zostaje wtłoczone paliwo, które pod wpływem wysokiego ciśnienia powstałego z przetoczenia czystego powietrza zapala się. Reszta pracy tłoka i zaworów wygląda identycznie jak w przypadku zwykłego silnika benzynowego.
Technologia ECOnetic
To autorska technologia marki Ford (i tych właśnie samochodach jest ona stosowana), której głównymi zaletami jest mniejsze zużycie paliwa przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla. Mechanicy Forda skonstruowali dwa rodzaje silników: benzynowy EcoBoost umożliwiającym odzyskiwanie części energii w trakcie jazdy (akumulator ładuje się tylko wtedy, kiedy się nie przyśpiesza) oraz silnik wysokoprężny Duratorq TDCi, który dzięki dwustopniowemu procesowi bezpośredniego wtrysku paliwa zapewnia idealne osiągi przy niskim zużyciu paliwa i zapewnia cichą pracę silnika. To najlepszy silnik benzynowy dostępny na rynku. Ford już od czterech lat zajmuje pierwsze miejsce w konkursie „Międzynarodowy silnik roku” (od 2011 roku po dziś dzień nieprzerwanie triumfuje). Więcej informacji na temat samego silnika, jak i otrzymanych nagród możesz znaleźć tutaj: http://www.ford.pl/Technologie/ECOnetic. Mnie ta informacja bardzo zachęciła do zmiany dotychczasowego auta z silnikiem diesla. Cóż, może wreszcie pora zmienić swoje dotychczasowe przekonania i zaufać specjalistom branży motoryzacyjnej?