Płatności bezgotówkowe pomału wypierają z użytku tradycyjną gotówkę. Płatności kartą możliwe są już nawet w osiedlowym warzywniku i kioskach ruchu. Banki starają się jeszcze bardziej zachęcić nas do bezgotówkowego obrotu środków finansowych tworząc coraz to nowsze narzędzia do płatności. Jednym z najnowszych jest tzw. BLIK.
Płatności mobilne
Na początku był IKO. Ten system umożliwiał płacenie za pomocą terminala ale bez konieczności posiadania przy sobie karty płatniczej. Z biegiem czasu i wraz z rozwojem smartfonów oraz ich aplikacji, system ten przekształcił się w BLIK. BLIK to po prostu polski system płatności mobilnych umożliwiający dokonywanie płatności lub dokonywania wypłat z bankomatów za pomocą mobilnych aplikacji np. w telefonie. BLIK umożliwia także przelewy za pomocą numeru telefonu – nie musimy znać numeru konta znajomego, któremu chcemy przelać środki, w tym przypadku wystarczy tylko jego numer telefonu.
Jak używać Blika?
Aby móc dokonać płatności systemem BLIK musimy mieć przy sobie telefon wraz z dostępem do internetu oraz zainstalowaną w nim aplikację banku obsługującego płatności BLIK. Za pomocą aplikacji generujemy kod, który należy wprowadzić do terminalu (kod ważny jest przez 2 minuty). Transakcję należy zatwierdzić w terminalu (zielonym przyciskiem, tak samo jak w przypadku kart płatniczych) oraz w swoim telefonie komórkowym. Wyższe kwoty wymagają dodatkowego uwierzytelnienia.
Płatność BLIKiem w chwili obecnie umożliwia już większość sklepów i urzędów (bez problemu zapłacimy np. na poczcie), niektóre portale aukcyjne a także integratory płatności (jak choćby PayU lub DotPay). Usługa ta dostępna jest w większości dużych banków