Polskie urzędy coraz częściej oferują nam możliwość załatwienia spraw on-line. Bez konieczności wychodzenia z domu, bez kolejek i bez kontaktu z humorzastymi urzędnikami – trzeba przyznać, że to wyjątkowo wygodna forma na uporanie się z urzędowymi sprawami. Jednak, aby móc skorzystać z takich udogodnień potrzebujemy profilu zaufanego.
Co to takiego?
Profil zaufany to forma elektronicznego podpisu służąca do podpisywania wniosków, podań, itp., które składamy do wszelkich podmiotów i instytucji publicznych. Profil zaufany traktowany jest na równi z podpisem kwalifikowanym. W odróżnieniu od tego drugiego jest on jednak całkowicie bezpłatny.
Co da się z nim zrobić?
Dzięki niemu nie tylko złożymy wniosek o wyrobienie nowego dowodu osobistego ale i pobranie zaświadczeń z rejestrów sądowych, zarejestrować działalność gospodarczą lub załatwić wszelkie formalności związane z podatkami lub ZUS-em. Posiadanie profilu zaufanego umożliwi także pobranie aktów urodzeni, małżeństwa lub zgonu a nawet zgłosić sprzedaż samochodu w wydziałach komunikacji.
Profil zaufany można założyć na dwa sposoby:
- Zakładając konto na portalu pz.gov.pl – profil zostanie wtedy wygenerowany automatycznie, potem wystarczy go tylko potwierdzić w jednym z punktów potwierdzających (należy się tam udać w ciągu dwóch tygodni od wygenerowanie profilu zaufanego wraz z ważnym dowodem tożsamości). Punkty potwierdzające to przede wszystkim wszelkiego rodzaju urzędy oraz niektóre banki.
- W systemie bankowości elektronicznej – logując się na stronie swojego banku i postępując według instrukcji na stronie. Uwaga! Bank musi mieć zgodę na potwierdzanie profili zaufanych.