W przeciwieństwie do licznych artykułów poświęconych silnikom diesla, w sieci trudno znaleźć dobry teksty o tym, jak dbać o silnik benzynowy. Wychodząc naprzeciw temu zagadnieniu poszperałem trochę i zebrałem w całość garść podstawowych informacji. Zapraszam do lektury!
Benzyniak nie jest wieczny!
Zapomina o tym wielu kierowców. Owszem, jeszcze kilkadziesiąt lat temu można było nim jeździć do upadłego, jednak czasy się zmieniły i podobnie jak w przypadku odkurzaczy, pralek i telewizorów, samochodowe silniki znacznie częściej ulegają awarii (gdyby tak nie było, to zamknęliby wszystkie fabryki, a te się mają nadal dobrze). Eksploatacja samochodu w cyklu miejskim nie jest zbyt obciążająca dla pracy silnika i dzięki mądremu użytkowaniu może on posłużyć dobrych kilkanaście lat. W przypadku jazdy dalekobieżnej lub w górach może dojść do obciążenia układu napędowego i przegrzania samochodu. Warto mieć na uwadze, iż przed tego typu podróżą należy zrobić testy obciążeniowe silnika i przygotować samochód do jazdy.
Przestrzegaj tych rad!
Wymieniaj olej wysokiej jakości co 30.000 kilometrów.
Nie jeździj na zbyt wysokich obrotach i nie gazuj na zimnym silniku.
Dbaj o regularną wymianę rozrządu oraz płynów hamulcowych.
Prewencyjnie wymieniaj pasek napędzający pompę.
Sprawdzaj co jakiś czas wszystkie uszczelnienia: panewki, skrzynię korbową oraz pierścienie tłokowe.
Raz w roku wymieniaj filtry powietrza oraz filtry paliwa.
Pod żadnym pozorem nie prowadź auta z przeciekającą chłodnicą!
Fajnym gadżetem jest turbo timer, który opóźnia wyłączenie silnika. Jest to szczególnie przydatne u osób posiadających silnik benzynowy z turbiną.
A tutaj, gwoli przypomnienia, materiał wyjaśniający różnicę między silnikiem benzynowym a dieslem:
Silnik benzynowy może nie jest tak delikatny jak diesel, ale to nie zmienia faktu, że należy o niego odpowiednio dbać.
Ja z każdym problemem lub podejrzeniem zwracam się do serwisu S&S Kraków, gdzie otrzymuję błyskawiczną pomoc.