Ponad sto lat historii motoryzacji zaowocowało wieloma modelami samochodów. Jedne były bardzo udane, inne nie przypadły do gustu kierowcom. Niektóre można zaliczyć do kategorii motoryzacyjnych bubli. Ale są także i takie pojazdy, które zapadły, z rożnych przyczyn, w pamięć ludzi na całym globie. To właśnie te auta określony dzisiaj mianem kultowych.
Na liście najbardziej zapamiętanych samochodów znajdziemy różne modele. Nie wszystkie z nich odznaczały się jakością i technologicznym zaawansowaniem, a mimo to wspominane są z sentymentem. Przyjrzyjmy się liście najbardziej kultowych modeli w historii motoryzacji.
Jak rozpowszechniono motoryzację
- Pierwsze miejsce dzierży model zupełnie niedoskonały, a z naszej perspektyw czasu, także i prymitywny. Ford T to model, który zrewolucjonizował Stany Zjednoczone. To właśnie dzięki niemu motoryzacja stała się dobrem powszechnym. Było to pierwsze auto produkowane taśmowo. Jego produkcję zakończono w roku 1927 po 19 latach kariery.
- Fiat 500 Topolino z kolei to pierwszy fiat wyprodukowany z myślą o mniej zamożnych obywatelach. Przed wojną montowany był między innymi w Polsce. Jego wielbiciele nazywali go pieszczotliwie „myszką” – a wszystko to przez jego niewielkie gabaryty oraz szary kolor. Samochód przeznaczony był dla dwóch osób i we Włoszech stał się swoistym symbolem masowej motoryzacji.
- Garbus, garbusek – kto z nas nie zna tego pojazdu? Ten uwielbiany na całym świecie Volkswagen nie jest już co prawda produkowany, doczekał się jednak ponad 21,5 mln sprzedanych sztuk. Jego produkcję zakończono, po prawie 70 latach, w 2003 roku. Zdążył się jednak przez ten czas trwale wpisać w historię niemieckiej motoryzacji.
- Mini to samochodzik, który postawił wszystko na głowie. Alec Issigonis udowodnił tym projektem, że można stworzyć małe, tanie i niezawodne auto z silnikiem umieszczonym z przodu. Jak? Wystarczyło silnik obrócić o 90 stopni.
Dla hipisów i nie tylko
- Ford F- Series to prawdziwy rekordzista. Choć ta półciężarówka znana jest głównie amerykańskim kierowcom to doczekała się 12 generacji i 30 mln sprzedanych egzemplarzy na koncie.
- Na tej liście nie można nie zawrzeć najbardziej kultowego vana w historii nie tylko motoryzacji. VW Transporter to dostawczak, który pokochał świat. W wersji osobowej ukochany samochód amerykańskich hipisów. O jego kultowości niech świadczy fakt, iż produkowany jest on do dnia dzisiejszego.
- Renault Espace to dla odmiany minivan. Jest to pierwszy tego typu model wyprodukowany w Europie. Projekt nowatorski bo z plastikowym poszyciem nadwozia, i choć pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy montażowej w roku 1984, to produkcja tego auta trwa nadal. Jak do tej pory sprzedano ponad 1,2 miliona sztuk.
Na drogach i bezdrożach
- Zepsuty Land Cruisser? O tym jeszcze nie słyszał nikt na świecie. Ten terenowy samochód jest po prostu niezniszczalny a jego nazwa nawiązuje do wielkiego konkurenta – Land Rovera. Nic więc dziwnego, że od roku 1951 jest wielkim hitem Toyoty.
- Nie sposób pisać o samochodach terenowych bez wspomnienia o Jeepie. Jeep Willis to pionier w dziedzinie napędu 4×4. Naczelny pojazd amerykańskich wojsk już podczas II Wojny Światowej.
- Mówisz terenówka, myślisz Land Rover. Aluminiowe nadwozie i napęd na cztery koła pokazały już nie raz, że sprawdzają się na każdych drogach. Nie straszne mu wykopy o doły po wybuchach min.
- Dacia Duster to rumuński model, który budzi skojarzenia z minionym ustrojem politycznym. A jednak ten SUV sprawił niemałą niespodziankę. Od dobrych bowiem kilku lat zajmuje wysokie miejsce na listach sprzedażowych starego kontynentu.
Sportowy szyk
- Pośród modeli sportowych sławę zdobył Jaguar E-Type. Stosunkowo niewielka ilość sprzedanych sztuk (kilkadziesiąt tysięcy), za to popularność legendarna. Samochód ten zdobył miejsce w rankingu najpiękniejszych samochodów wszech czasów ogłoszonym przez The Daily Telegraph. Dzisiaj jest to głównie marzenie kolekcjonerów.
- Lamborghini Miura – sportowe cacko stworzone przez włoskiego konstruktora Marcello Gandini. Samochód o niebanalnej stylistyce i dwunastocylindrowym silniku montowanym poprzecznie pod tylną osią.
- Tego samochodu nie trzeba chyba nikomu przedstawiać – Porsche 911 to jedno wielki pasmo sukcesów sportowych oraz sprzedażowych. Od roku 2018 produkowana jest już jego ósma generacja. Aż trudno uwierzyć, że na samym początku, jego projektanci posiłkowali się rozwiązaniami sprawdzonymi w Garbusach…
- Legenda amerykański szos wyprodukowana została jako odpowiedź na pojawienie się Corvette. Miało być to malutkie, sportowe autko dla młodzieży. Sprzedało się w ilości rekordowej – a w ciągu pierwszych 10 miesięcy Amerykanie zakupił 700 tysięcy sztuk tego modelu. Ford Mustang ze swoim charakterystycznym logiem to dzisiaj jedne z symboli Stanów Zjednoczonych, a sprzedażowa walka pomiędzy nim i Chevroletem trwa po dzień dzisiejszy.
Kultowy samochód prosto z Polski
A teraz prawdziwa gratka. Pierwszy samochód (choć konstrukcja rosyjska) produkowany w naszym kraju po II Wojnie Światowej – Pobieda Gaz. Kultowa „Warszawa” to marzenie Polaków w powojennej Polsce. Do dzisiaj budzi sentyment i ciepłe wspomnienia u starszych mieszkańców kraju nad Wisłą.