Za dużo soli i za dużo cukru

Za dużo soli i za dużo cukru

Efekty niezdrowej diety

W wielu produktach spożywczych znajdują się ukryte cukry i nadmiar soli. Są one dodawane nawet do zwykłych płatków kukurydzianych, jogurtów naturalnych oraz napojów typu ice tea. Klienci, robiąc zakupy w pośpiechu, nie zwracają uwagi na informacje na etykietkach, które szczegółowo wyliczają ilość zawartej soli i cukru w danym produkcie. Tymczasem okazuje się, że wypicie zaledwie litrowej butelki Coca Coli pokrywa w pełni dzienną dawkę zapotrzebowania na cukier, zaś zjedzenie porcji jogurtu daje aż 28% dziennego zapotrzebowania na sól!

Rola soli w codziennej diecie

Niedobór soli Nadmiar soli w organizmie
Skurcze mięśni

Omdlenia

Ból brzucha

Osłabienie

Nudności

Senność

Obciążenie układu krążenia

Nadciśnienie tętnicze

Zwiększenie ryzyka udaru mózgu

Zatrzymanie wody w organizmie i przyrost wagi

Ból brzucha, wymioty i biegunka

Spowolnienie metabolizmu

Wzmożenie uczucia pragnienia

Zwiększenie wydalania wapnia z organizmu

 

Sól

Zastąp sól naturalnymi ziołami

Dzienna dawka soli we wszystkich produktach i napojach nie powinna przekraczać jednej, płaskiej łyżeczki. Niestety, Polacy zjadają jej blisko 3-4-krotnie więcej, dlatego tak ważne jest, by ograniczyć jej dodawanie do jedzenia do niezbędnego minimum. Czym można zastąpić sól? Przede wszystkim naturalnymi i świeżymi ziołami, które wzmacniają smak potrawy, wspomagają trawienie i jednocześnie nie powodują efektów ubocznych.

Słodkiego, miłego życia!

Niedobór cukru Nadmiar cukru w organizmie
Niepokój

Problemy z koncentracją

Senność

Zawroty głowy

Apatia

Drżenie mięśni

Wzmożenie uczucia głodu

Wzmożone uczucie pragnienia

Częste oddawanie moczu

Chroniczne zmęczenie i senność

Problemy z koncentracją

Problemy z widzeniem

 

Cukier

Cukier można zastąpić miodem lub stewią

Nadmiar cukru w organizmie prowadzi do powstania cukrzycy, a ta do wielu pośrednich chorób. Aby jej uniknąć, należy zrezygnować z cukru przy każdej możliwej okazji (np. podczas picia herbaty) lub zastąpić ją naturalnymi odpowiednikami (miodem lub stewią). Pod żadnym pozorem nie powinno się sięgać po sztuczne słodziki i syropy glukozowo-fruktozowe, ponieważ ich nadmierne spożycie wykazuje niemal identyczne skutki uboczne.

 

 

Słodkie ciasteczka

Ogranicz słodycze do jednego dnia w tygodniu!

Bardzo ważne jest, by nie przekraczać dziennych zaleceń w spożyciu tych dwóch składników. Jeśli nie potrafimy się oprzeć kolejnemu ciastku lub porcji chrupiącego popcornu, to warto po zjedzeniu udać się na spacer lub podjąć inny wysiłek fizyczny, aby jak najszybciej spalić nadmiar cukru lub soli.

Dodaj komentarz